Khamis, Oktober 09, 2008

mengubat hati yang selalu susah nak rasa ikhlas

bismillahirrahmanirrahim.

hmm, pernah tak rasa hati sakit sgt..

sakit sbb susah nak dgr cakap bisikan yang benar.

nak ikhlas rasa macam susah sgt.

riya' tu selalu cemburkan ikhlas..

sbb itulah RIYA' diumpamakan seperti batu yang HITAM atas jalan yang bertar hitam diselimuti kegelapan malam yang bukat!


tak nampak, tak sedar, tak rasa pun riya' tu... sebab tu kdg2 kita perasan je kita ni ikhlas tapi sebenarnya itulah riya'.


sebab tulah.. erti hidup pada memberi..

tak percaya.??

mesti percaya sebab hidup ini macam GEMA.. apa yg kita bagi, itulah yg kita akan dpt balik, dan selalu lebih baik drpd yg kita bagi..

mcm kebaikan.. kalau kit abuat kebaikan, bila niat je pun dah dpt satu kebaikan..
kalau dah buat apatah lagi.

dan Allah akan berikan pahala dan cinta-Nya dan kasih-Nya.. dan SELALUNYA... tanpa kita sedari, kita selalu leka dgn nimat-nikmat dlm hiduopp kita ni. Malahan bernafas dengan satu helaan itu pun satu nimmat yg sangat BESAR.. Subhanallah wal hamdulillah..

---


entahlah, kadang2 jiwa berperang.

'aqal dan nafsu. saya mahu 'aqal yang bergerak dgn hati yang bersih itu menang..

kalau setiap manusia berlandaskan sedemiian, al-qur'an dan as-sunnah tak pernah terabaikan..
pastilah dunia ini harmoni dan aman.

hanya sedikit renungan... selalunya manusia itu lupa..

MUHASABAH dan KOREKSI tak pernah menjanjikan kita kerugian malah kelapangan dan kebaikan yang berterusan.

sesungguhnya Allah suka dgn amalan yg berterusan walaupun sedikit..

^ _ ^

Kuat, kerasSSs, kental, kekaR!

La haula wa la quwwata illa biLlahi-l 'aliyyil 'adzim...

aslim taslam..

Tiada ulasan: