Khamis, Januari 17, 2008

Labah-labah

Bismillahirrahmanirrahim.


Dan segeralah kamu kepada mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat keampunan dari Tuhan kamu dan (mendapat) syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang-orang yang bertakwa. Iaitu orang-orang yang mendermakan hartanya pada masa senang dan susah dan orang yang menahan kemarahannya dan orang-orang yang memaafkan kesalahan orang dan (ingatlah), Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara baik.

[3 : 133-134]



Sayalah yang unexpected. Mumkin orang paling lambat hantar kerja Add Maths dalam 4 Imtithal. Oh, siapapun, janganlah contohi saya! Saya berusaha untuk menjadi seorang yang imtithal, seorang yang sedikit pun tidak apalah untuk dicontohi, tapi aduh, banyak rintangnya.

Sewaktu kelas hafazan, ketika itu di musolla, dan tika saya muraja'ah beberapa muka dari juz 1, saya ternampak spider web yang sungguh kukuh! Angin membuai sarang itu agak kasar. Tapi tetap kukuh! Segala puji hanya bagi Allah!

Lantas saya terus terfikirkan yang hidup si labah-labah sukar sekali. Mencari makan perlu bergadai nyawa. Perlukan kesabaran! Saya yang manusia ini pun kadang-kadang kecundang pada ketidaksabaran diri sendiri. Oh.. Hmm, alhamduliLlah. Dapat belajar sesuatu daripada alam ciptaan Dia yang Maha Sempurna. Terima kasih ya sang labah-labah!

Saya teringat puisi Kak Mu'izzah, seorang mantan PMR 2007, yang pernah keluar di Dewan Siswa tahun lalu. Tentang labah-labah yang dijadikan perlambangan buat ibu bapa. Puisi itu sungguh praktis untuk dihayati. Sungguh. Sedikit melankolis barangkali.

Oh, oh. Saya punya komitmen (ehem2). Macam kamu. Manusia siapa yang tidak punya komitmen eh? Saya mesti iltizam untuk jadi muslimah imtithal!

Misi Januari. Oh, misi Januari.

aslim taslam.

p.s: kenapa guna kata ganti nama diri 'saya' ya? ;)

6 ulasan:

kieyna berkata...

setiap ciptaan Allah tidak pernah kan sia-sia..

lihatlah semut..

lihatlah ikan..

lihatlah singa..

SUBHANALLAH~

Qurratu'Aini berkata...

^____^ la ilaha illaLlah...

taqwaforever berkata...

salam qurrah. betul tu, labah2 memang kuat mcm penciptanya (Al-Qawiy).. hidupnya penuh cabaran tapi sabar sebagai kekuatannya. hebat sungguh ciptaan-Nya. tp hanya berguna bg org2 yang berfikir..~wassalam~

Qurratu'Aini berkata...

^____^


99 nama Allah.

reza berkata...

salam 3laik....oh...ana tidak punya idea nk tlis apa...ohh..ksibukan yg tramat sgt...byk sgt buu yg kene d hbiskan...huhuhu....kalu + semua muka surat...dlm beribu2 jgak...ohhh..smmgu lbih shaja masa dberi...huhuh...ya Allah...hrap dpermudahkn la tugasan nih...hummm...spiderman...hehhe...tggal dkt spider web :P...salam 3laik

Qurratu'Aini berkata...

^____^