Rabu, Januari 02, 2008

Hari Mendatang

BismiLlahirrahmanirrahim...


Uh oh, sehari dua ini ana bermain dengan perasaan yang sama waktu lepas ambil natijah UPSR masa darjah 6 dulu. Dan nampaknya sejarah itu berulang kembali. Ana tak ambil pengajarannya, dan nasibnya, ana menjadi mangsa sejarah. Huhu... Dan sekarang ni ana mestilah redha dan buka hati seluas yang boleh supaya ana boleh hidup aman sejahtera. :D


Esok sekolah!!~ Hmm, esok ada taklimat pemilihan subjek. Tadi bincang-bincang secara syura dengan abah dan mama, nampaknya ana tak nak ambil Prinsip Perakaunan. Kenapa?
Satu, sebab saya langsung tak minat. Dua, sebab menambah beban dengan subjek yang saya tak suka. Tiga, ada sebab lain tapi malas nak terangkan. Lagi pula, Kak Wani pernah cakap, sebenarnya sekolah boleh tawarkan subjek ICT yang menarik untuk batch dia, tapi disebabkan tak ramai yang nak ambil, maka, subjek itu dibubarkan. Kak Wani kata subjek tu interesting dan mudah untuk score. Abah cakap, buang PA, ambil je ICT.. Ana pun mengiyakan (dengan gembira..) ^_____^


Oh ye, ana baca pesan Kak Mu'izzah di blognya, rasanya dapat ruh baru. ^___^ Ruh apa? Ruh a.k.a semangat untuk terus menulis karya. Cuti ni harapan terbang melayang. Cerpen semua terbengkalai tambahan pula ana jenis yang tak ada ilham nak mengakhirkan cerita dengan mudahnya. Sajak, ada lah beberapa kerat. Luar biasa betul! Biasanya kalau ada masa luang, banyak... sampai jenuh nak buat dan edit. Tapi, kenapa berubah eh? Allahu a'lam... Moga semangatku terus berkobar! Amiin~


Dan lagi, ana kena buat bersedia mental dan emosi. Sebab apa mental? Sebab lepas ini ana akan berhadapan dengan subjek yang aneh (aneh sebab tak pernah belajar) dan serba baru. Emosi sebab segalanya akan berubah. Insya Allah... (moga selamat sejahteralah saya merealisasikan misi 2008 saya! Doakan ya...)


Tahun ni ana tak nak jadi seperti tahun lepas. Pergantungan pada Allah berkurangan pada mulanya. Lalu menangislah ana sendirian tak tahu nak buat apa dengan semua masalah walhal semuanya senang andai ana dapat berfikir secara lebih waras dan dapat buka hati dan minda sepositif mungkin. Syukurlah Allah sedarkan ana dengan bantuan yang tak pernah tersangka. Ehem-ehem.. apa tu? Yang pasti, ana tak nak ulang balik sejarah, dan tak nak lupakan, sebab siapa yang melupakan sejarah, sejarah itu pasti berulang kembali. Tak ingat tu kata-kata siapa, tapi ana yakin dengan kata-kata itu pastinya. (Jangan jadikan masalah kita macam dunia kita! Ingat tu!)

Esok sekolah, dan ana mesti mempositifkan pemikiran ana untuk semua perkara yang akan terjadi di waktu mendatang, paling mendekat sekarang, hari esoklah. Bak kata sesearang tu, buka mata, buka hati...

Ana sangat tertarik dengan hadis RasuluLlah ini:

Janganlah kamu memandang rendah sebarang kebaikan, walaupun
dengan hanya kamu menemui saudaramu dengan muka yang manis.”
( Hadis riwayat Muslim )


^_____^

aslim taslam...

6 ulasan:

-['_']- berkata...

Salam...

oh...selamat memasuki sekolah ya...hummm...buat pmlihan bdang/aliran yang betul ya...nanti jadi lain pula...oh...

ceria-ceria selalu!

kieyna berkata...

salam ketenangan..

moga Allah memimpin tanganmu sentiasa dan menguatkan kakimu di jalan perjuangan ini..

moga ruhmu sentiasa tegar dengan rahmatNya..

good luck!!!~

Raden Qurratu'Aini berkata...

makasih abang dan kakakku sayang~

moga Allah merahmati kalian selalu..

du'akanlah ana dapat menuntut ilmu2 Allah sebaiknya.. ^____^

husna berkata...

salam. saya ambil PA.
habis seluruh sekolah bertanyakan mengapa saya ambil PA?
sebenarnya memang dah minat saya dari ting. 2. suka sangat main dengan nombor.
penat jugalah menjawab soalan2 dari cikgu2.
semoga kita sama2 berjaya dalam perjuangan kita. insyaAllah.
ALLAH MAHA MENGETAHUI APA YANG TERBAIK.

-['_']- berkata...

salam 3laik...oh pggilan yg...uiks...xnak2

ttg merahmati itu...oh...trimas2...

kps akak keiyna...semoga cemerlang dlm exam nya ya...dan kpada sang pelangi...hang jgn main2 na...hohoho...

insyaAllah kami2 di mas n overc mndoakan...ceria2 selalu...

salam

Raden Qurratu'Aini berkata...

huu...

selalu nak gi jauh-jauh..

akh 'umayr, akh reza, ukht kieyna


ma'at taufiq wan najah!~